Ikke bare lærte vi mer i går, vi ble varmere, sterkere og smidigere, også! Vår kjære folkehelsekoordinator Frøydis Lislevatn, ga oss en aktiv og lærerik time om balanse og styrke. Det tok ikke lang tid før kaffekoppene ble satt bort, og alle var i full aktivitet. Hele biblioteket ble tatt i bruk til øvelser for koordinasjon, styrke, strekk og reaksjon. Det ble puls og latter, det er absolutt ingen tvil om at trening er godt for både kropp og topp! Du finner alle øvelsene i bildene under, eller du kan hente en kopi på biblioteket.
 
Styrke og balanse er viktig i alle daglige gjøremål, både inne og ute. Men det er også en god hjelp til å være sosial og delta på de aktivitetene du ønsker, uten å bli begrenset av vanskelig vær og føre.
 
Frøydis kom ned en veldig tydelig beskjed til oss alle, uansett alder: Vi trenger å bli slitne! Vi bør ha god puls og bli svette minst 75 minutter hver uke. Men det aller viktigste skjer gjennom den vanlige hverdagsaktiviteten: husarbeid, gå trapper, reis deg fra stolen uten å hjelpe til med armene, hvis du kan, måk snø, rydd i garasjen, gå tur, være sammen med andre og lev det livet som er bra for deg. Og her er en god nyhet: Du gjør faktisk en stor innsats for helsa bare ved å stå oppreist! Vekten av din egen kropp styrker både muskler og skjelett.
 
Mange viktige øvelser kan også gjøres sittende, for eksempel å styrke anklene, trene mage, rygg og armer. Du trenger heller ingen dyre treningsapparater for å komme i bedre form. Et avkappa kosteskaft kan brukes å rulle foten på. Det sitter mange sensorer under føttene som er viktige for balanse. dette kan gjøre mens du ser Dagsrevyen, om du vil. Det samme er effektivt for håndledd, håndflater, rygg, armer og skuldre. Rull deg sterk!
 
Frøydis kom med en viktig påminnelse til slutt: Husk å puste! Hvis vi bekymrer oss, er utrygge eller engstelige, går det ofte utover måten vi puster på. Ta deg tid til å puste rolig og godt; inn gjennom nesa og ut gjennom munnen. Det gir en effektiv og 100% medisinfri beroligende effekt, og det styrker hele kroppen samtidig. Tony lærte oss at pusten er første prioritet i all førstehjelp. Det samme gjelder for hverdagshelsa vår.
 
Vi sender dere videre i fredagen med Frøydis’ gode ord: Du er aldri for gammel til å leke. Det er når du slutter å leke, at du blir gammel!
 
God, sterk og stødig helg til alle!
Translate »